Toller Cranston, CM (born April 20, 1949) is a Canadian figure skater and artist.
читать дальше
[He was born in Hamilton, Ontario in 1949 and grew up in Kirkland Lake. Cranston is credited by many with bringing a new level of artistry to men's figure skating. He was the Canadian national figure skating champion from 1971 to 1976. Although he never won a world level competition, he scored the highest marks in the free skate at four world championships. He won bronze medals at the 1974 World Figure Skating Championship and the 1976 Winter Olympics. He is the 1988 World Professional Champion]
http://www.jenkinsshowlergallery.co...er_Cranston.asp
«Самый важный шаг, который я когда-либо сделал в фигурном катании,— это когда я создал «Паяцев». Трагический образ, созданный Леонковалло, очень человечен. И когда я перенес оперу на лед, началась новая эра в моем фигурном катании, во всей моей жизни. Дверь была открыта...
Помню вечер, когда были созданы «Паяцы». Это было странное ощущение, когда чувствуешь, что находишься на пороге прекрасного. Обычно я обращаю внимание на других фигуристов нашего клуба, которые тренируются вместе со мной. Но в тот вечер я просто выбросил их из головы. И хотя программа только рождалась, все они ушли со льда. Они, наверное, понимали, что со мной происходит. И вдруг я увидел: за окном катка на меня смотрели молодожены и их друзья. Потом они — человек шестьдесят — вошли на каток. Они долго стояли. И у многих были слезы на глазах...
Дебютом «Паяцев» был Мюнхенский чемпионат мира. Я ужасно откатал «школу», но в произвольной программе был первым и занял общее третье место. Перед показательными выступлениями я на тренировке повторял «Паяцев». И был потрясен: в зале собралось более двух тысяч человек. Все ждали.
Наконец, пришло время выступления. «Олимпия-хал-ле» был переполнен. Аудитория — спокойная, внимательная, оценивающая. Как только я начал программу, то почувствовал: словно электрический разряд пробежал по публике. Они поняли! Мы открыли дверь в завтра... Мы вошли в четвертое измерение, и все здесь было возможно. И тогда я понял, что могу все...»
To understand Toller's place in skating history, you have to realize that back in those days, men's figure skating had very little to do with artistic exprеssion. It was stiff and rigid; the rulebook said the proper carriage for free skating was to keep your body erect and your hands palm-down at waist level, and for the most part, skaters did what the rulebook told them to. The thing that made Toller so distinctive was that he was not only bold enough to wave his arms over his head, but his whole body had a marvelous flexibility, fluidity, and extension that he showed off in spirals, split jumps, and a variety of unusual spins. (One of his stylistic trademarks was contrasting a long, stretched body line with bent-knee positions.) To go with this flamboyant technical style he had an equally dramatic sense of music and choreography. Probably the canonical Toller program of all time was his portrayal of the tragic clown Canio from the opera "Pagliacci".